КОНЦЕПЦІЇ ТА МОДЕЛІ НАВЧАННЯ ПЕДАГОГІКИ: ТРАДИЦІЇ ТА ІННОВАЦІЇ

Ключові слова: педагогіка, концепція навчання, моделі навчання педагогіки, концентроване навчання педагогіки, генеративне навчання педагогіки, зміст курсу «Педагогіка», експериментально-аналітичне навчання педагогіки

Анотація

Визначено актуальність дослідження концепцій та моделей навчання педагогіки як теоретичного фундаменту професійного та особистісного становлення майбутніх учителів. На основі аналізу наукової літератури представлено моделі навчання педагогіки – емпірична, навчальна (теорія – … – практика), практико зорієнтована, антропосоціальна, квазіпрофесійна, евристична, рефлексивна, особистісно практична, самоосвітня, їхнє співвіднесення з різними видами діяльності студентів.

Схарактеризовано особливості концентрованого навчання педагогіки (В. Безрукова), що забезпечує «занурення» майбутніх учителів у проблемне поле педагогічної теорії та практики, формування цілісного уявлення про педагогіку. Розкрито основні положення генеративного навчання педагогіки (І. Циркун, В. Пунчик) з опорою на самостійну пізнавальну діяльність студентів, орієнтацією на формування компетентностей самоосвіти та саморозвитку.

Визначено особливості оновлення та удосконалення змісту курсу «Педагогіка» згідно наукових позицій О. Дубасенюк (системний підхід до аналізу педагогічних явищ, професіографічний підхід до конструювання змісту навчання педагогіки). Представлено основні концептуальні положення експериментально-аналітичного навчання педагогіки (Л. Косолапова), зокрема ідея доповнювальності пізнавальної й професійно-педагогічної діяльності, взаємоперехід теорії та практики, аналітичний розгляд компонентів освітньої системи.

Біографія автора

Л. Л. Бутенко, ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Бутенко Людмила Леонідівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» (м. Старобільськ, Україна). E-mail: llbutenko@gmail.com

Посилання

1. Безрукова B. C. Концентрированное обучение педагогике («погружение»). Интеграционные процессы в педагогической теории и практике: сб. научн. трудов Свердловск : СИПИ, 1991. С. 102–113.
2. Бондар В. І., Коханко О. Г. Становлення сучасної методики навчання педагогіки як науки та навчальної дисципліни у вищих педагогічних навчальних закладах. Наукові записки Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 129. С. 5–19.
3. Дубасенюк О. А., Антонова О. Є. Методика викладання педагогіки: навчальний посібник: Вид. 2-ге, доп. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 375 с.
4. Косолапова Л. А. Исторический анализ и модели процесса преподавания педагогики. Ярославский педагогический вестник. 2009. № 4. С. 98-101.
5. Косолапова Л. А. Экспериментально-аналитическое обучение студентов педагогике: автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.08 – Теория и методика профессионального образования. Ижевск : 2010. 45 с.
6. Косолапова Л. А. Методика преподавания педагогики в высшей школе: учебное пособие. Пермь : Пермский гос. гуманитарно-педагогический ун-т, 2016. 144 c. URL: https://bstudy.net/880456/pedagogika/metodika_prepodavaniya_pedagogiki_v_vysshey_shkole (дата звернення: 25.03.2021).
7. Педагогіка. Інтегрований курс теорії та історії: навчально-методичний посібник: у 2 ч. / За ред. А. М. Бойко. Ч. 2. Київ : ВІПОЛ; Полтава : АСМІ, 2004. 504 с.
8. Практикум з педагогіки: навчальний посібник: вид. 3-тє, доп. і перероб.; за заг. ред. О. А. Дубасенюк. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 482 с.
9. Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания: Т. 8. Москва–Ленинград : Изд-во АПН РСФСР, 1950. 776 с.
10. Цыркун И. И., Козинец Л. А., Пунчик В. Н. Генеративное обучение педагогике: программно-методический комплекс для организации самостоятельной работы студентов. Минск : Жасскон, 2005. 192 с.
References
1. Bezrukova, V. S. (1991). Kontsentrirovannoe obuchenie pedagogike ("pogruzhenie") [Concentrated Teaching of Pedagogy ("Immersion")]. Integration processes in pedagogical theory and practice: col. of articles, pp. 102-113. Sverdlovsk : SIPI (rus).
2. Bondar, V. I., & Kokhanko, O. H. (2016). Stanovlennia suchasnoi metodyky navchannia pedahohiky yak nauky ta navchalnoi dystsypliny u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh [The Development of Modern Methods of Teaching Pedagogy as a Science and Academic discipline]. Naukovi zapysky Nats. ped. un-tu im. M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni nauky, 129, 5 – 19 (ukr).
3. Dubaseniuk, O. A., & Antonova, O. Ye. (2012). Metodyka vykladannia pedagogikі: navch. posib. [Methods of Teaching Pedagogy: textbook]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka (ukr).
4. Kosolapova, L. A. (2009). Istoricheskiy analiz i modeli protsessa prepodavaniya pedagogiki [The Historical Analysis and Models of Teaching Pedagogics in the Teachers’ Training University]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik, 4, 98–101 (rus).
5. Kosolapova, L. A. (2010) Eksperimentalno-analiticheskoe obuchenie studentov pedagogike [Experimental and Analytical Teaching of Students of Pedagogy]. (Abstract of Doctor’s thesis). Izhevsk (rus).
6. Kosolapova, L. A. (2016). Metodika prepodavanija pedagogiki v vysshej shkole: uchebnoe posobie [Methods of Teaching Pedagogy in Higher Education: textbook]. Perm: Perm State Humanitarian and Pedagogical University. Retrieved from https://bstudy.net/880456/pedagogika/metodika_prepodavaniya_pedagogiki_v_vysshey_shkole (date of appeal: 25.03.2021) (rus).
7. Boiko, A. M. (Ed.). (2004). Pedahohika. Intehrovanyi kurs teorii ta istorii: navchalno-metodychnyi posibnyk [Pedagogy. Integrated Course of Theory and History: textbook]: in 2 parts. Kyiv: VIPOL; Poltava: ASMI (ukr).
8. Dubaseniuk, O. A. (Ed.). (2004). Praktykum z pedahohiky: navchalnyi posibnyk [Pedagogy Workshop: textbook]. (3nd ed., rev.). Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury (ukr).
9. Ushinskiy, K. D. (1950). Chelovek kak predmet vospitaniya [Man as the subject of education] (Vol. 8). Moscow, Leningrad: Izd-vo APN RSFSR (rus).
10. Tsyrkun, I. I., Kozinets, L. A., & Punchik, V. N. (2005). Generativnoe obuchenie pedagogike: programmno-metodicheskiy kompleks dlya organizatsii samostoyatelnoy raboty studentov [Generative Teaching of Pedagogy: a Software and Methodological Complex for Organizing Students’ Independent Work]. Minsk: Zhasskon (rus).
Опубліковано
2021-04-28