СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА СТУДЕНТІВ-ВЕТЕРАНІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: студент-ветеран, інклюзивна освіта, універсальний дизайн, заклад вищої освіти, соціально-психологічна підтримка

Анотація

У статті розглянуто питання інклюзивної освіти студентів-ветеранів у закладах вищої школи, виклики, з якими зустрічаються студенти-ветерани у навчальному процесі. Навчати ветерана означає мати когось, хто може бути старшим за вас, більш досвідченим та обізнаним за вас у багатьох відношеннях, але, тим не менше, він повинен засвоїти ту саму інформацію, яку викладач подає решті студентів. Також виявлено, що студенти-ветерани зустрічаються з труднощами, пов’язаними із переходом від військового стилю технічного навчання та ієрархічної організаційної структури до університетського навчального середовища, яке не завжди адаптоване до потреб студента-ветерана.

Визначено основні стигми, пов’язані із навчанням студентів-ветеранів та їхня дестигматизація. Розглянуто основні стратегії універсального дизайну з розроблення навчальної програми в закладі вищої освіти. Вивчено тему апробації навчальної програми як пілотного проекту до моменту імплементації її на курсах.

Виявлено, що студенти-ветерани часто стикаються із проблемами психічного здоров'я.

Виявлено шляхи надання соціально-психологічної підтримки студентам-ветеранам у закладах вищої освіти (на прикладі досвіду США). Зокрема, визначено основні підрозділи, роль у наданні соціально-психологічної підтримки, особистісно-орієнтований підхід як основа та ефективне впровадження інклюзивної освіти.

Представлено основні завдання комітетів, центрів та служб при університетах та мета соціально-психологічно супроводу студентів-ветеранів. Також представлено досвід закладів вищої освіти США у формуванні підготовки навчальних програм та зовнішнього середовища з метою сприяти адаптації студентів-ветеранів до освітнього простору.

Біографії авторів

Т. М. Климус, Національний університет «Львівська політехніка»

Климус Тереза Миколаївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри соціології та соціальної роботи Національного університету «Львівська політехніка» (м. Львів, Україна). E-mail: terif9950@gmail.com

М. Я. Козак, Національний університет «Львівська політехніка»

Козак Марта Ярославівна – кандидат біологічних наук, доцент кафедри соціології та соціальної роботи Національного університету «Львівська політехніка» (м. Львів, Україна). E-mail: m_fedyk@yahoo.com

Т. Г. Тюріна , Національний університет «Львівська політехніка»

Тюріна Тамара Георгіївна – доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри соціології та соціальної роботи Національного університету «Львівська політехніка» (м. Львів, Україна). E-mail: tamaratyurina@yandex.ua

Посилання

1. Давиденко В. В.Становлення інклюзивної освіти як чинник формування соціальної держави: нормативно-правове забезпечення. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». Київ : Університет «Україна», 2017. № 14. С. 117–121.
2. Vacchi D. T., Berger J. B. Student Veterans in Higher Education. Higher Education: Handbook of Theory and Research. Еdited by Michael B. Paulsen. Dordrecht : Springer Netherlands, 2014. Рр. 93–151.
3. Barnhart D. The Relationship of Academic and Social Integration to Veterans’ Educational Persistence. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106. 2011.
4. Gonzalez C. A. Examination of Student Veterans’ College Experiences and Faculty’s Cultural Sensitivity Toward Them: Implications for Future Interventions. University of Nevada, Reno. 2013.
5. Kuh G. What student engagement data tell us about college readiness. 2007. March 11, 2009. URL: http://www.aacu.org/peerreview/prwi07/documents/PRWI07_Kuh.pdf (дата звернення: 09.04.2021).
6. Radford A. W. (2011). Military service members and veterans: A profile of those enrolled in undergraduate and graduate education in 2007-08 (NCES 2011-163). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Retrieved from http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2011163 (дата звернення: 09.04.2021).
7. Sarason I., Sarason B., Pierce G. Social support: The search for theory. Journal of Social & Clinical Psychology. 1990. 9. Рр. 133-147.
8. Tanielian T. L., Jaycox L. (2008). Invisible wounds of war: Psychological and cognitive injuries, their consequences, and services to assist recovery (Vol. 1). Rand Corporation. Retrieved from http://www.westga.edu/~vickir/Military/MilitaryIWW/RAND_IWW_20-Chapter%207.pdf (дата звернення: 06.04.2021).
9. Carlson K. F. et al. (2010). Psychiatric diagnoses among Iraq and Afghanistan war veterans screened for deployment-related traumatic brain injury. Journal of Traumatic Stress, 23(1), 17-24. doi: 10.1002/jts.20483 (date of appeal: 05.04.2021).
10. Terrio, H., Brenner, L. A., Ivins, B. J., Cho, J. M., Helmick, K., Schwab, K., Scally, K., Bretthauer, R., &Warden, D. (2009). Traumatic brain injury screening: Preliminary findings regarding prevalence and sequelae in a US army brigade combat team. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 24, 14-23.
11. Maguen, S., Lau, K. M., Madden, E., & Seal, K. (2012). Factors associated with completing comprehensive traumatic brain injury evaluation. Military Medicine, 177(7), 797–803. doi: 10.7205/MILMED-D-11-00412 (дата звернення: 06.04.2021).
12. Student Veterans of America (2011). (n.d.). About us. Retrieved from http:// www.studentveterans.org (дата звернення: 06.04.2021).
References
1. Davydenko, V. V. (2017). Stanovlennia inkliuzyvnoi osvity yak chynnyk formuvannia sotsialnoi derzhavy: normatyvno-pravove zabezpechennia [Establishing of Inclusive Education as a Factor of Forming a Social State: Normative and Legal Guarantee]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii universytetu ‘Ukraina’, 14, 117–121 Кyiv, University ‘Ukraine’ (ukr).
2. Vacchi, D. T., & Berger, J. B. (2014). "Student Veterans in Higher Education." In Michael B. Paulsen (Ed.) Higher Education: Handbook of Theory and Research, 93–151. Dordrecht: Springer Netherlands (eng).
3. Barnhart, D. (2011). The Relationship of Academic and Social Integration to Veterans’ Educational Persistence. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106 (eng).
4. Gonzalez, C. A. (2013). Examination of Student Veterans’ College Experiences and Faculty’s Cultural Sensitivity Toward Them: Implications for Future Interventions. University of Nevada, Reno (eng).
5. Kuh, G. (2007). What student engagement data tell us about college readiness. March 11, 2009. Retrieved from http://www.aacu.org/peerreview/prwi07/documents/PRWI07_Kuh.pdf (date of appeal: 09.04.2021) (eng).
6. Radford, A. W. (2011). Military service members and veterans: A profile of those enrolled in undergraduate and graduate education in 2007-08 (NCES 2011-163). U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Retrieved from http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2011163 (date of appeal: 09.04.2021) (eng).
7. Sarason, I., Sarason, B., & Pierce, G. (1990). Social support: The search for theory. Journal of Social & Clinical Psychology, 9, 133-147(eng).
8. Tanielian, T. L. & Jaycox, L. (2008). Invisible wounds of war: Psychological and cognitive injuries, their consequences, and services to assist recovery (Vol. 1). Rand Corporation. Retrieved from http://www.westga.edu/~vickir/Military/MilitaryIWW/RAND_IWW_20-Chapter%207.pdf (date of appeal: 06.04.2021) (eng).
9. Carlson, K. F., Nelson, D., Orazem, R. J., Nugent, S., Cifu, D. X., & Sayer, N. A. (2010). Psychiatric diagnoses among Iraq and Afghanistan war veterans screened for deployment-related traumatic brain injury. Journal of Traumatic Stress, 23(1), 17-24. doi: 10.1002/jts.20483 (date of appeal: 05.04.2021) (eng).
10. Terrio, H., Brenner, L. A., Ivins, B. J., Cho, J. M., Helmick, K., Schwab, K., Scally, K., Bretthauer, R., &Warden, D. (2009). Traumatic brain injury screening: Preliminary findings regarding prevalence and sequelae in a US army brigade combat team. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 24, 14-23 (eng).
11. Maguen, S., Lau, K. M., Madden, E., & Seal, K. (2012). Factors associated with completing comprehensive traumatic brain injury evaluation. Military Medicine, 177(7), 797–803. doi: 10.7205/MILMED-D-11-00412 (date of appeal: 06.04.2021) (eng).
12. Student Veterans of America (2011). (n.d.). About us. Retrieved from http:// www.studentveterans.org (date of appeal: 06.04.2021) (eng).
Опубліковано
2021-04-28